EMMAÜS wandeling – “In het voetspoor van de Emmausgangers”

20 maart 2021 door

Op Tweede Paasdag kun je wandelen van Kerk tot Kerk in Nieuwe Niedorp. Twee aan twee en je krijgt als je dat wilt een meditatie kaart mee. De Fenix is open, de Doopsgezinde kerk en de Kloosterkerk. In alle drie kun je binnenlopen, een kaarsje branden, even tot verstilling komen.
Het idee gaat terug op het Paasverhaal van de twee leerlingen, die hevig zijn teleurgesteld en diep bedroefd door de gewelddadige dood van hun meester en rabbi Jezus. Maar ze worden door een onbekende medereiziger op een heel ander spoor gezet. Ze raken kwijt wat hen belast en daarvoor in de plaats ontvangen ze nieuwe hoop en een nieuw plan voor hun leven. Zo keren ze op hun schreden terug en geven hun leven een nieuwe vorm.
Boven dit stuk staat ook de titel van een boek van Kees Maas. Het bevat uitleg van het verhaal, praktische werkvormen, gedichten en gebeden.
Dit mooi uitgeven boek waaraan ook Annemiek Wijnker heeft meegewerkt, is nog te krijgen en zal op Tweede Paasdag ook beschikbaar zijn. Ik laat hier één van de verzamelde teksten/gedichten volgen. Deze is afkomstig van ene P. Houwen en is getiteld Iemand.

Iemand
Er gaat altijd iemand met je mee.
Ik heb een leven lang om te ontdekken
Wie die iemand is …?
die zovele namen heeft
als er ontmoetingen zijn
en zovele gezichten
als er mensen zijn.

Die zoveel waarde heeft voor mij,
als er verlangens leven
in elk van ons verborgen.
Zo toont iedereen voor mij
één trek van zijn gezicht
en weet ik wie mijn naaste is.

Wie eenzaam is of angstig,
verlangt naar iemand bij wie het veilig is.
Wie vredig lacht en veilig slaapt,
straalt iemand uit die leven laat.
Wie vrij zich voelt en rechtop gaat,
heeft van iemand toch verlof gekregen.
Wie gebukt zijn lasten draagt,
verlangt door iemand te worden begrepen.
Die iemand gaat altijd met je mee
en eens komt ook voor jou het uur,
dat je zult zien, wie ‘Iemand’ is,
de bron, het wonder van jouw levensavontuur.