Etnisch profileren …

31 oktober 2016 door

De afgelopen maanden heb ik mij meerdere malen bezondigd aan etnisch profileren. Eén keer was al in september toen ik flyers rondbracht voor het voetbaltoernooi met Nieuwe Buren. Een paar huizen verderop in dezelfde straat was een vrouw bezig met een heggenschaar. Dat zag er wel redelijk geïntegreerd uit. Maar afgaande op haar uiterlijk en kleur was zij onmiskenbaar van Afro-continentale afkomst. En ik gokte dat zij of haar eventuele echtgenoot misschien ook wel aan het toernooi zou willen meedoen, dus sprak ik haar aan en vroeg het. Ze sprak Engels, bleek alleen te wonen, en hield niet van voetbal. Maar integreren en vooral de taal leren, dat wilde ze graag. “Dan heb je misschien belangstelling voor het taalcafé, dat we ergens in oktober hopen te starten”, vroeg ik, snel schakelend van voetbal naar taal. ‘Ja, zeker’ was haar antwoord. Ze gaf haar contactgegevens, zodat we haar konden uitnodigen voor de opening, afgelopen vrijdag.

… met achtervolging
De andere keer, nu ruim twee weken terug, was nog erger. Ik reed in de auto vanaf de Fenixkerk richting Winkelhart, toen een donkergekleurde man mij op de fiets tegemoet kwam. Ik had flyers voor het Taalcafé bij me, maar we waren elkaar al gepasseerd. Ik reed nog even verder en dubde wat te doen. Toen keerde ik bij Van der Bel resoluut de auto en zette de achtervolging in. Hij sloeg rechtsaf de Oosterweg in, en juist voordat hij linksaf het fietspad in wilde slaan, had ik em te pakken. “Spreek je Nederlands?” ‘Een beetje, niet zo goed’, zei hij. Daarop vertelde ik hem van het te openen Taalcafé voor Nieuwe Buren, en gaf hem een flyer. Hij was zeer geïnteresseerd, gaf een big smile, en was afgelopen vrijdag met zijn vrouw aanwezig. Het was een heel fijn succes, met verschillende vrijwilligers die het café gaan runnen; en wel zeventien nieuwe buren, wat leidde tot een bijzonder geanimeerde bijeenkomst. Aan alle tafels werd levendig geconverseerd. Voor een heel klein stukje, was dat mede dankzij dat verwerpelijke ‘etnisch profileren’. Soms heiligt het doel de middelen. Het taalcafé is voorlopig elke vrijdagmiddag open, van 13.00 – 15.00 uur, in de Roode Eenhoorn.

Projectkoor 2017: liedjes van Robert Allen Zimmer alias
Even iets heel anders. Binnenkort komt er een advertentie, om je aan te melden voor het Projectkoor 2017. De repetities vallen in januari en februari, telkens op dinsdagavond in de Fenixkerk. De keuze voor de artiest is deze keer gemaakt door het Noorse Comité voor de Nobelprijs voor de literatuur. Het schijnt nog niet zeker te zijn dat de heer Robert Allen Zimmerman zijn prijs wil accepteren, maar daar heet ie dan ook Bob Dylan voor. Hoe dan ook kunnen we deze keer niet om dit monument van de muziek geschiedenis heen. Twee nummers komen sowieso op de lijst, te weten “Always stay young” waarvan Freek de Jonge een Nederlandse vertaling heeft gemaakt. Ook het tijdsdocument van de jaren ’60 “The times they are changing” kan en zal niet ontbreken. Daarnaast is Dylan ook nog een tijd “in the Lord” geweest, met gospelachtige nummers, zoals “Pressing on”. Afijn, je hoort/ziet er vast nog van. Opgeven kan via de site www.fenixkerk.nl.
Hartelijke Groet, ds. Fokko F. Omta.