Geef mij te drinken 18/1 dst vd eenheid

12 januari 2015 door

Het hangt er nogal van af uit welke hoek de vraag boven dit stukje komt.
Ik loop door de stad en een dakloze zwerver kijkt mij vragend aan. Geef mij te drinken,
hij is toe aan zijn volgende shotje alcohol.
Een wandelaar op een snikhete dag klopt aan en vraagt om een glas water.
Of heel anders, mensen kunnen hongeren en dorsten naar gerechtigheid; naar rust en vrede.
Dat zullen ze in Frankrijk nu zeker doen.
Mensen kunnen ook aan God vragen om dagelijks brood, of om uitkomst in een benarde situatie,
een koele dronk, verlichting in hun lijden.
Geef mij te drinken. Er zijn alle mogelijke vormen van dorst.
En vele mensen die het hebben, dorst naar …

De vraag “Geef mij te drinken” komt uit het Johannes-evangelie. Jezus zit enigszins uitgeput bij een bron en toevallig komt er een vrouw om water te putten. En de één vraagt het de ander: Geef me te drinken. Andersom had ook gekund. Het is een vraag die ieder mens mag stellen. En die ook eigenlijk ieder mens, aan wie het gevraagd wordt, moet inwilligen. Geef elkaar te drinken, stilt elkanders dorst. Zodat ieder weer verder kan.

In de Oecumenische Dienst van de Eenheid, komende zondag, is “Dorst” het thema. Timeless zingt mee en de beide voorgangers worden nog verder bijgestaan door de liturgische werkgroep van de Gez. Kerken in de voormalige gemeente Niedorp. Het hangt ervan af wat voor dorst je hebt. Maar mogelijk kan er a.s. zondag in de Lucas kerk iets van worden gelest. Zelf permitteer ik me zondag tenminste de eindeloze luxe om eenvoudig aan te schuiven in een kerk, de Lucas dus. En dan maar over me heen laten komen waar de voorgangers, liturgen, muzikanten, koorleden zich allereerst zélf aan hebben gelaafd. En waarin ze dan ook ons, als toegestroomde dorstigen, laten delen. Heerlijk!. We zien elkaar vast.

Zondag 18 jan. Oecumenische Viering  Lucaskerk te Winkel,  10.00 uur.

Hartelijke Groet, ds. Fokko F. Omta.