Goed toeven in de Ruïnekerk (07 sept. jl.)

8 september 2014 door

Een heel bijzondere ambiance en een veelkleurig gezelschap. Met veel plezier en dankbaarheid kijk ik terug op de viering in de Ruïnekerk te Oude Niedorp. Wanneer de Fanfare vooraf het thema nummer Fire (Pointer Sisters) laat horen, gluurt een verlegen zonnetje van achter de wolken de kerk in. Een knipoog van hogerhand, zeg ik maar, en tijdens de viering werd zij, de zon, steeds nieuwsgieriger. De dienst was bedoeld voor alle-mens. Eigenlijk probeer ik dat altijd, nl. om zo over geloof en God en spiritualiteit te spreken, dat daar geen geheimtaal bij zit. Dat wil zeggen, dat je niet eerst allerlei dingen over God en bijbel moet aannemen of slikken, om het verhaal te kunnen meemaken. Kortom, ik benader de bijbelverhalen eigenlijk niet anders dan de manier waarop je sprookjes moet benaderen. Om b.v. het sprookje van Roodkapje te vertellen en waarderen, hoef je ook niet eerst te “geloven” dat een oma, die door een wolf is opgegeten, vervolgens toch weer ongeschonden uit een wolvenbuik tevoorschijn kan komen. Natuurlijk kan dat niet, maar toch vertolkt dit verhaal levensechte gevoelens van dreiging, angst en hoop.

Stel, je woont aan de rand van een bos, en je krijgt je twee schattige kleinkinderen te logeren, van 4 en 6. Ze zijn alleen erg ondernemend en kruipen steeds onder de heg door, het grote spannende bos in. Dan zou ik de eerste avond zeker roodkapje vertellen voor het slapen gaan. En dan maar es afwachten of het sprookje “alleen maar” een sprookje is. Óf voor die kinderen toch wel héél erg echt. En dat laatste hangt er dan weer van of je zelf het sprookje ook “echt” hebt vertelt en niet als een ongelovige in sprookjes.

Graag wil ik ieder hartelijk danken, die heeft meegedaan en meegeholpen om de viering in de Ruinekerk mogelijk te maken, financieel en logistiek, artistiek en qua hartversterking, op welke manier ook. De muziek, zowel stevig als licht, was goed en mooi, het geluid verstaanbaar en duidelijk, de stoelen zaten zachter dan de ooit harde kerkbanken, de versnapering viel er lekker in, de aanwezigen vormden een aangenaam gezelschap. Het paste allemaal mooi in en bij elkaar. Voor herhaling vatbaar. Het lijkt me heel aardig om het volgend jaar samen te doen met anderen, met katholiek Oude Niedorp b.v. En na afloop werd alles met vereende krachten in mum van tijd weer opgeruimd. Iedereen, heel hartelijk dank. De bloemen uit de viering, met de namen van alle aanwezigen op enkele kaartjes, gingen naar Jan Mastemaker, de jongere; en de opbrengst van de kollekte (€103,89) gaat naar de Stichting Dupla. Ja, goed toeven in Oude Niedorp.
Hartelijke Groeten, ds. Fokko F. Omta