Hem of haar

19 februari 2017 door

Komende zondag gaat Lettie Oosterhof voor in de Fenixkerk. Behalve dat ze predikant is, is ze ook met mij getrouwd. Zelf ga ik zondag voor in Schoorl/Groet. Het betreft dus een kanselruil. Dat zit zo. Zelf hoef ik niet zo heel vaak te preken omdat ik volgens mijn aanstelling nog niet voor 60 % arbeid hoef te verrichten. Maar Lettie heeft een volledige aanstelling en heeft dus veel meer diensten. Daar-om wil zij wel af en toe met iemand ruilen. Dan kun je gebruik maken van een dienst die je al eerder hebt gehouden en dat scheelt zo een dag werk aan voorbereiding. Op de laatste vergadering stelde ik het aan de Kerkenraad voor. Vinden jullie het goed dat we een keer ruilen? Dan ga ik naar Schoorl/Groet en komt Lettie hier in de Fenix. Er viel even een stilte. … Ik voelde hoe in alle hoofden de hersenen hun best deden om met tact en gevoel te reageren. Het voorstel werd met bewust inge-houden enthousiasme, maar ook met algemene stemmen heel erg goed gevonden. En ach, ik kan ze geen ongelijk geven.
Hartelijke groet, ds. Fokko F. Omta