Intercultureeel Minifestival in oktober

14 juni 2017 door

Het duurt nog even, maar op zondagmiddag 1 oktober a.s. zal er een manifestatie zijn rond het kerkplein te Nieuwe Niedorp. De organisatie wordt gedeeld door de stichting Nieuwe Buren Niedorp, de stichting De Roode Eenhoorn en de Fenixkerk. Het minifestival is bedoeld voor ieder die belangstelling heeft voor vluchtelingen werk of er bij/in betrokken is. Kortom een ontmoetingsmiddag voor Oude en Nieuwe Buren. De eerste aanzet tot deze middag was het uitnodigen van de schrijver Rodaan al Galidi, die eind vorige eeuw vanuit Irak vluchtte en na verre omzwerving, en via een lange, lange procedure een verblijfstatus kreeg. Al Galidi schreef onder meer het boek “Hoe ik talent voor het leven kreeg”, waarin hij op luchtige wijze het langdurige, soms hopeloze verblijf van velen in verschillende AZC’s beschrijft. Met de scherpe en wel milde blik van een buitenstaander beziet hij de machinerie van de asiel opvang in Nederland, soms hemeltergend en uitzichtloos, dan weer grappig en met groot gevoel voor humor. De IND, de Nederlandse hulpverlening en vrijwilligers worden niet gespaard, maar Al Galidi verhult evenmin dat onder asielzoekers ook ras opportunisten kunnen zitten. Het is aan beide kanten dat het bloed nogal eens onder de nagels wordt weg gehaald. Onthullend is ook de mededeling op de omslag van het boek, dat Al Galidi kort nadat hij voor zijn Nederlands geschreven boek een Europese Literatuur prijs ontving, zakte voor zijn inburgering examen. Dat kan dan toch niet aan zijn beheersing van onze taal hebben gelegen.

Minifestival
Naast de schrijver, die enkele keren via een kort podium interview over zijn ervaringen aan de tand zal worden gevoeld, zal er een keur aan andere korte, speelse activiteiten worden georganiseerd. Extra diversiteit is mogelijk omdat zowel de Roode Eenhoorn als de Fenxkerk als locatie meedoen. Te denken valt aan muziek (o.a. uit Syrië, Eritrea en onze eigen regio), workshops, presentaties over landen van herkomst, improvisatietoneel, dansgroep, Jembee, muli-culinaire lekkerneien, tafelgesprekken, aktiviteiten voor kinderen, infomarkt met stands voor boekhandel Plukker, Wereldwinkel, Vluchtelingenwerk, Gemeente H.Kroon, Taalcafé, etc..
U zult er in de komende maanden zeker nog van horen, maar kunt het nu al vast aankruisen in uw agenda.

Intercultureel Minifestival Oude en Nieuwe Buren
Datum                  Zondag 1 oktober
Tijd                       14.00 – 17.30 uur
Plaats                   Rond het kerkplein Nieuwe Niedorp    (Fenixkerk en Roode Eenhoorn)