Kritiek op Jezus – de Groot Inquisiteur

6 maart 2023 door

In De Gebroeders Karamazow van Dostojewsky (1821-1881) vertelt één van de broers een visioen, waarin Jezus terugkeert op aarde en een kerk binnengaat. Liever gezegd: een grote Kathedraal. Daar zetelt een machtig Kerkvorst, de Groot-Inquisiteur, die met ijzeren discipline heerst over de kerk en de gelovigen. Zodra deze prelaat doorheeft dat hij met Jezus zelf van doen heeft, begint hij Hem verwijten te maken:

U bent erg dom geweest, zegt hij. U had die drie vormen van macht,
die u in de woestijn werden aangeboden, niet moeten afwijzen, maar omarmen.
Het gaat om de macht van wonderen doen (brood), de gave van magie (verbeelding),
en de algehele regeer- of politieke macht.
Als u die vormen van macht wél had aanvaard, luidt het verwijt van de Groot Inquisiteur,
dan was het niet zo’n zoodje geworden in de wereld.
En wij, uw opvolgers, die nu leiding moeten geven aan de mensen: wij zitten er maar mee.
U – beste Jezus – hebt een grote fout gemaakt. U had een veel te hoge dunk van de mensen,
door te denken dat ze uw boodschap ook zo, uit vrije wil, wel zouden omarmen. …

Afijn, zo gaat het gesprek of liever het monologe verwijt van de Groot Inquisiteur nog een poosje verder.
Grote vraag is natuurlijk: had hij gelijk?
Daarover komende zondag (12/3) meer … Wordt wel iets om over na te denken.
Als je nieuwsgierig bent, ben je ook welkom. En daar is nóg een extra reden voor.

Jong talent op de piano (12/3)
Om je nog nieuwsgieriger te maken: komende zondag verwelkomen we een jonge pianist in de Fenix.
Daan Rentenaar uit t Veld gaat de gemeentezang begeleiden. Hij is jong (Havo 4) en volgt pianolessen bij Shanice van der Fluit. In het verleden hebben we al eerder kunnen genieten van een middelbare scholier op de piano. En we zijn blij dat nu Daan de uitdaging aangaat om in de kerk te komen spelen. Het zal best even wennen zijn, maar we staan er van beide kanten positief in met goede wil.
En ergens in het evangelie wordt opgemerkt dat waar twee partijen eenparig iets willen, dat het dan zeker goed zal gaan. Kortom, welkom Daan.

Uitvoering Projectkoor (19/3)
Zondag 19 maart om 10.00 uur is het zover. Dan zal het Fenix Projectkoor de vijf liedjes uitvoeren die zijn ingestudeerd rond het thema “Oorlog en Vrede”. De nummers gaan over Soldaten en Presidenten:  “The universal soldier” (Buffy Sinte-Marie), “Le Déserteur (Boris Vian/Serge Reggiani), “Lay Down/Candles in the rain” (Melanie/Edwin Hawkin Singers), “Soldiers” (Otherwise) en “Sag mir wo die Blumen sind” (Marlène Dietrich).
Het bijna 40-koppige koor heeft straks acht avonden gerepeteerd. Het wordt ondersteund en begeleid door André Vlaar (drums), Cor Wabeke (gitaar) en Geert Omta (piano). De algehele leiding berust bij Klaas Kloppenburg, dirigent en muziek therapeut te Hoorn.
Later meer.