Naar de Al-Mohsinien Moskee en de Nassau kerk

10 juni 2015 door

Met Groep 7 naar de Al-Mohsinien Moskee
Vorige week gingen we met Groep 7 van de OBS De Snip naar de Moskee van de “Royale Gevers”. Dat is de betekenis van het woord “Mohsinien”. De in Zuid-Scharwoude gelegen Moskee is dus gebouwd met allemaal eigen bijdragen van de mensen die er komen. De moskee is twee jaar geleden geopend, maar nog niet helemaal gereed. Dat komt, zo hoorden wij, door een opmerkelijke eis van de Gemeente Langedijk. De mensen van de Moskee wilden zelf eigenlijk een onopvallend gebouw neerzetten. Maar Bouw en Woningtoezicht van Langedijk zei: Nee, we willen het wél aan de buitenkant als Moskee kunnen herkennen. Daarom moest de aanvankelijke tekening worden uitgebreid met een duidelijk zichtbare koepel en een minaret (toren). De koepel is gelijk meegenomen met de bouw, maar twee kleine torens, minaretten, moeten nog gebouwd worden. Ik vond dit wel een mooie omgekeerde wereld. Meestal ontstaan er bezwaren als ergens een Moskee staat gepland. Als ie maar niet te veel opvalt, niet te schreeuwerig, niet te hoog, enz. enz. Maar hier waren de mensen van de Moskee dus te bescheiden.

We zijn met een groep van 27 kinderen en 7 begeleiders. In twee groepen gaan we eerst het gebouw door. We zien de gebedsruimte: de grote voor de mannen, de kleine voor de vrouwen. We horen naar de Arabische klanken van een gebed en van een Soera uit de Koran. We zien de wasruimte, waar je je ritueel-symbolisch wast vóór het vrijdag gebed; of het klaslokaal, waar kinderen in het weekend Arabische les krijgen. Ook wij na de rondleiding gaan naar de lesruimte. Eerst een heerlijk kopje Turkse thee met een koekje. Daarna krijgen we antwoorden op onze vele vragen, die we tevoren hebben bedacht. B.v. waarom mannen en vrouwen apart bidden (om erotische afleiding geen kans te geven tijdens het bidden). Wat zijn de 5 zuilen van de Islam (belijdenis, 5x gebed, armenbelasting, Ramadan vasten, Pelgrimsreis (hadji) naar Mekka. Wat doet u in de Ramadan maand? (vasten). Praktische vragen: hoe kunt u 5 x per dag bidden, als je bij een baas werkt? (in overleg met de baas). Gewetensvragen: Hebt u vanmorgen om 03.45 uur toen u de eerste keer moest bidden, dat ook echt gedaan? (nee, luidde het antwoord, hij had zich verslapen, maar had wel een goede reden).
En zo was het een levendige ontmoeting. Als verwerking gaat groep 7 een muurkrant maken met foto’s en reacties van de kinderen. En dat zullen we komende week naar onze gastheren brengen als dank voor de ontvangen gastvrijheid en openheid.

Gemeenteuitje zondag 21 juni: Nassaukerk te Amsterdam
Als u mee wilt, kunt u zich opgeven bij Durk Spijkstma (d.spijksma@hetnet.nl).  Er zijn nog enkele plaatsen in de bus. Van harte welkom zolang de voorraad strekt. Op zondag 21 juni verzamelen we om 20.30 uur bij de Fenix. Om kwart voor 9 vertrekt de bus die ons deze dag ter beschikking staat. We bezoeken om 10.00 uur een dienst in de Nassaukerk, een gemeente die veel doet aan buurtwerk. Daar zullen we onder de koffie vast iets van horen en meekrijgen. Daarna gaan we eten, ook al weer in een kerk, de voormalige Pniëlkerk aan de Bos en Lommerweg. Een echt Turks ontbijt dan wel lunch. Thans is MOZAIEK, restaurant –theatercafé daar gevestigd. Na de lunch bezoeken we per touringcar het nog relatieve nieuw-bouwproject Amsterdam IJburg. Rond 17.00 uur hopen we weer terug te zijn in Niedorp.

Wordt echt leuk. Ga mee!
Hartelijke groet, ds. Fokko F. Omta