Pinksteren en Winkelactie Voedselbank

21 mei 2015 door

Pinksteren
Komende zondag is het Pinksteren. In de dienst speelt Paul Gerssen fluit en piano. Eerder werkte hij mee aan vieringen in de Fenix als dirigent van en samen met de cantory van de Allemanskerk te Oudkarspel. Pinksteren is het feest van de Geest, die de mensen aan elkaar verbindt. Aan het einde van het Pinksterverhaal wordt verteld dat de mensen veel van wat ze hadden gingen delen met anderen. Ze hadden alles gemeenschappelijk staat er zelfs. Dat lijkt verdacht veel op een communistische eenheid en sinds de Muur van Berlijn is gevallen (1989) moeten we daar niet zo veel meer van hebben. Tegelijk moet ik wel zeggen dat het huidige, kapitalistisch georganiseerde Rusland weinig vóór heeft op de toenmalige Sovjet Unie. Maar goed, wat ons eigen land aangaat: dat we doorgaans kapitalistisch denken, betekent gelukkig helemaal niet dat niemand bereid is om te delen. In tegendeel, er wordt in Nederland altijd veel aan vrijwilligerswerk gedaan, de actie voor Nepal b.v. heeft vele miljoenen opgeleverd en de bereidheid om de helpende hand toe te steken bij echte nood is groot.

Winkelactie
Daarom past het heel goed dat de komende WINKELACTIE voor de Voedselbank is gepland in de week na Pinksteren. De Winkelactie wordt gehouden bij/in de JUMBO Supermarkt op donderdag 28 en vrijdag 29 mei a.s.; op de vrijdag tot 13.00 uur. Ieder die een productje extra wil kopen is een beetje een Pinkstermens. Dat is iemand die door zeker geen kwade geest ertoe komt om iets van zichzelf te delen. Mooier hoeft het niet. Ik wens u geestige Pinsterdagen.

Werkwijze
De Voedselbank krijgt de spullen vaak regelrecht van bedrijven en ook van verschillende particuliere gevers, zoals b.v. groente en fruit, aardappelen, uien enz. Maar er is ook behoefte aan houdbare producten als suiker, pasta, rijst, wasmiddel etc.
Bij de ingang van JUMBO komt een kleine “stand” te staan bemenst door twee vrijwilligers. Door één van hen wordt u een lijstje aangeboden, van houdbare huishoudelijke producten. De vraag is of u één of enkele items van het lijstje wilt inslaan als u gaat winkelen. En deze wanneer u weer naar buiten gaat wilt afgeven aan de vrijwilligers. Zij zorgen dan dat het terechtkomt waar het wezen moet.

Vrijwilligers
De vrijwilligers komen op dinsdag 26 mei, om 14.00 uur bij elkaar voor een korte voorbespreking. Deze vindt plaats in de Fenixkerk. Indien u denkt, ik wil hier graag aan meewerken, geef dan even een seintje want we willen graag nog één of twee vrijwilligers verwelkomen, mail dan naar Marja Hiemstra (mhiemstra@quicknet.nl) en wees welkom bij de voorbespreking
Hartelijke Groet, ds. Fokko F. Omta