Pinksterzondag met Geert en Chantal (a.s. zondag 23 mei)

20 mei 2021 door

Komende zondag zal Chantal Smak zingen en wordt de piano bespeeld door Geert. Zij brengen en zingen o.a. “Heb het leven lief”, een actuele Coronaversie van “In your arms” (Sjef Special) en het mooie Pinsterlied “She sits like a bird”, alles Nederlandstalig.

En bijzonder is ook een lied dat Groep 8 van de Antoniusschool jaren geleden als musical heeft gezongen: Grenzeloos Vertrouwen.
Van dit laatste maak ik gelijk ook het thema: Grenzeloos. Dat heeft alles met Pinksteren te maken en de gave van de Geest. Dat betekende voor de leerlingen van Jezus dat alle grenzen van taal en ‘eigen volk eerst’ gracieus werden overstegen. Op die allereerste Pinksterdag spreken zij in alle talen en juichen ze over de liefde van God die geen grenzen aanhoudt. Dat klinkt mooi, maar is soms ook wel even slikken, waarover de volgende anecdote.

Zal ik mijn geliefden terugzien?

De theoloog Karl Barth uit de vorige eeuw, de theoloog van de tegenspraak, hield aan het einde van zijn loopbaan bijeenkomsten voor kleine groepen, die hem dan vragen mochten stellen, en waarop hij dan een uitweiding gaf. Maar soms was hij ook heel kort. Zo vroeg een deftige dame een keer: Herr Barth, in het hiernamaals, als we bij God zullen komen, zal ik dan mijn vrienden herkennen? De mensen van wie we houden: die zullen we dan toch terugzien?!”.  “Ja zeker, antwoordde Barth, en ook anderen!”. De dame moest even nadenken, voor ze het begreep. Niet alleen vrienden en geliefden, maar ook mensen aan wie je misschien wel een hekel hebt.

Grenzeloos

Echte of goddelijke liefde kent geen grenzen. Een theoloog uit dezelfde tijd als Barth omschreef het geloof daarom als: accepteren dat je geaccepteerd wordt door de Ander, ook al heb je misschien wel allerlei niet-acceptabele eigenschappen. Daar laat ware liefde zich niet door afschrikken, God ook niet. Vandaar dat het lied zingt van grenzeloos vertrouwen, ook na Corona:

Wij hebben grenzeloos vertrouwen,

wij zijn hier grenzeloos gekend
Wij hebben jaren kunnen bouwen
aan een stevig fundament.

Dag dag dag lieve mensen
wat hebben wij toch een geluk,
Bedankt voor de lol, bedankt voor de grenzen

Met zo’n basis kan de rest toch niet meer stuk!

Wij hebben een wens gedaan
als de grenzen opengaan,
staan we met z’n allen voor een nieuw begin
Opstaan en weer vallen, steeds met goeie zin
.

Pinksterzondag: Bij voorkeur Ruïnekerk, anders Fenix:

Kortom, hou het weer even in de gaten, bij tegenvallend weer, wijken we uit naar de Fenixkerk in Nieuw Niedorp. In alle geval is het verstandig om je te voren aan te melden bij Durk Spijksma (zie boven) of bij Marja Hiemstra (zie onder). Dan ben je zeker van een gereserveerde plek.

Het maximum aantal bezoekers is ongev. 30. Bij verplaatsing binnen graag mondkapje.

Aanmelding bij: Durk Spijksma  0226-413137     d.spijksma@hetnet.nl
of Marja Hiemstra (mhiemstra@quicknet.nl)    –   0226-411761