Wederopstanding van een Harmonium

13 april 2018 door

Twee bijzondere muzikanten. De komende zondagen hebben we beide keren een gast muzikant in ons midden, doordat onze vaste organist Jacob Greeuw is verhinderd, en ook onze meest regelmatige invaller Alex Peet er dan niet is. Komende zondag (15/4) zal Geert Omta spelen, op de piano. We hebben de afgelopen jaren al de nodige ervaring opgedaan met pianobegeleiding via Jasper Schalks. Maar ja, zo gaat dat met middelbare scholieren, als ze eenmaal hun diploma hebben dan moeten ze verder. Moving on. Opleiding, het leven verkennen, zelfstandig worden, op kamers. Datzelfde geldt ook voor Geert die zijn piano opleiding volgt in Utrecht. Maar spelen in de kerk, voor publiek, is dan ook een mooie oefening: één of meerdere stukken waar hij binnenkort op beoordeeld wordt door zijn docenten.

Bespeling van het oude Harmonium
Op de zondag erna (22/4) komt Bert Huibers, vaste begeleider van het jaarlijkse Fenix-Projectkoor, de gemeentezang begeleiden. Een jaartje terug speelde hij ook een keer op zondag en kroop toen na de dienst achter het oude Harmonium dat in de kerk staat. Om eerlijk te zijn was dat “ding” mij al tijden een doorn in het oog, een obstakel waar je niets aan hebt en daarbij zo zwaar dat het bijna niet te vertillen is. Bijna was de Kerkenraad zover dat we het ding zouden laten verdwijnen. Maar toen kwam Bert op die zondag, en ik moet toegeven, er kwam geen onaardig geluid uit, eigenlijk wel mooi: een warme klank. Je begrijpt, liquidatie op korte termijn zit er niet meer in. Op zondag 22 maken we daarom van de nood een deugd. Je moet soms ook van koers kunnen en willen veranderen. Dus gaat Bert de samenzang begeleiden met de klanken van het Harmonium. Dat is nog best zwaar, want hij moet zelf de kracht leveren en stevig doortrappen om voldoende lucht en volume op te wekken. Dat zal em leren.
Hartelijke Groet, ds. Fokko F. Omta