Weer thuis

16 augustus 2022 door

In de laatste Niedorper vóór de zomer gaf ik een Ierse zegenwens door, die wordt toegeschreven aan Sint Patrick.

Dat de weg die je voor je hebt, begaanbaar zal zijn;
Dat de wind je steunt in de rug
Dat de zon je gezicht verwarmt
De regen je veld vruchtbaar maakt
Moge vriendschap en genegenheid je pad kruisen
En totdat we elkaar weer zien:
Moge God je dragen in de palm van zijn hand.
God zegene je en hij bewaar je.

En nu hoop ik maar dat het “gewerkt” heeft! Dus dat de weg die je gegaan bent, ‘te doen’  is geweest, of je nu naar verre oorden bent afgereisd. Of de zomer in en rond eigen huis hebt doorgebracht. Fijn als je de wind ‘méé’ hebt gehad, en dat de zon je gezicht heeft verlicht, en niet te zwaar verbrand.
De regen die ons veld vruchtbaar maakt, laat helaas nog even op zich wachten. Hoewel, helaas?????

Openlucht viering Oude Niedorp 28 aug. a.s.
Het moet natuurlijk nodig weer eens flink regenen, op vele plaatsen in Europa en ook in Nederland.
Maar wat mij betreft niet op zondag 28/8, want dan is er bij goed weer wederom een Openluchtviering in Oude Niedorp, Ruïnekerk. Het thema luidt: Zit je klem? Let op de zwaluw!
Annelies Komen (piano) en Joke Geebergen (zang) zullen medewerking verlenen.
Zij en wij samen, zingen o.a. het jiddische lied: Donna, Donna, Donna. Dit gaat over een slachtkalf dat vol zelfbeklag naar de markt wordt vervoerd, waar een slager wel raad met haar weet. Op zeker moment zegt de boer haar op te houden met dat klagen. Wie heeft jou ooit opgedragen om een kalf te worden. Hoog boven hen in de vrije lucht vliegt een zwaluw. Waarom heb je geen vleugels, zoals de zwaluw: fier en frank.
Dat is natuurlijk op het randje van “blaming the victim”. En in die trant gaat het lied ook verder:

Calves are easily bound and slaughtered
Never knowing the reason why
But whoever treasures freedom.
Like the swallow has learned to fly

Kalfjes zijn te gemakkelijke slachtoffers,
Ze vallen ten prooi zonder te weten waardoor.
Maar wie echt vrijheid lief heeft,
leert wel te vliegen zoals zwaluwen doen.

Nu ja, We zullen zien hoe ik me hier ga uitredden. Het duurt nog even en de ene vrijheid is de andere niet.
Een tekst die bij me boven komt is uit II Kor. 3, waar Paulus schrijft:
“Waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid”.
Welke vrijheid wil je? Welke vrijheid kun je aan?

Zondag 28 augustus               Openluchtviering
Plaats en tijd                           10.00 uur Ruïnekerk te Oude Niedorp
Zang en begeleiding               Annelies Komen en Joke Geebergen
Schilderworkshop                   voor kinderen en wie dat wil