Zegenlied van St. Patrick

29 oktober 2015 door

St. Patrick (voor de dienst op zondag 8/11)
Heel bekend is de zgn. Zegen van St. Patrick. Wat Willibrord en Bonifatius voor Nederland zijn, was St.Patrick voor Ierland. Hij leefde ongeveer van 435 – 500. Volgens de overlevering was Patrick een Britse jongen die op 16 jarige leeftijd werd gekaapt door Ierse Piraten en als slaaf naar Ierland gevoerd, waar hij moest herderen over de schapen. Na zes jaar lukte het hem om te ontsnappen en terug te keren naar zijn familie in Engeland. Hij werd actief in de kerk, werd priester en besloot terug te keren naar zijn land van ballingschap Ierland. Daar bevorderde hij het Christendom, stichtte de Kerk en werd de offciële bisschop van Ierland. Hij werd een bron van legendevorming, in de zevende eeuw reeds werd hij vereerd als de Patroon-heilige van Ierland. Tot op de huidige wordt door Ieren over de gehele wereld St.Patricks Day gevierd op 17 maart, zijn vermeende sterfdag. Het is tegelijk een religieus en cultureel feest, waarin Ierland zichzelf viert als natie. Van deze St. Patrick dus, komt het zegen en afscheidslied. Dat wil zeggen, het refrein is de St.Patrick’s zegen; en de twee coupletjes zijn een toevoeging gebaseerd op Prediker 3 uit de bijbel.
We gaan het volgende zingen tijdens de Gemeentezondag. Voor wie al even wil oefenen, ga naar: https://www.youtube.com/watch?v=UMr839d1PI0 .

Refrein
May the road rise to meet you                                                                       Dat de weg voor jou te gaan valt
May the wind be at your back,                                                                      Dat de wind waait in je rug
May the sun shine warm upon your face                                                   Dat de zon schijnt warm op je gezicht
May the rain fall softly on your fields                                                         Dat het zachtjes regent op je land
And until we meet again                                                                                 En tot wij elkaar weer zien
May you keep safe in the gentle                                                                    Dat je veilig bent; en geborgen,
loving arms of God                                                                                            in de schouw van God.

For everything there is a season,                                                                  Het leven kent zo veel momenten
a time for meeting, a time to say goodbye                                                   een tijd van komen, een tijd om heen te gaan
in all things, God is near                                                                                 en altijd is God nabij
always guiding your way.                                                                                (hij) begeleid steeds je weg

Refr.

For everything there is a season,                                                                   Het leven kent zoveel momenten
A time for loving, a time for letting go                                                          om lief te hebben, en weer te laten gaan.
in all things, God is near                                                                                  en altijd is God nabij,
always guiding your way.                                                                                 (hij) begeleid steeds je weg.

Graag sluit ik bij dit lied aan en wens het je van harte toe,  dat de weg voor jou te gaan valt en de wind in je rug, en zo voort.
Hartelijke groet, ds. Fokko F. Omta.